Boekbespreking: “Spaans meisje op Ameland”

Posted on april 1, 2011

0

Buren. – Rita Knijff-Pot schreef haar romandebuut over het levensverhaal van  Annelies Oud, de overleden echtgenote van Anton Oud. Annelies was het kind van de Spaanse Burger Oorlog vluchteling Pedro en de Amelandse Rika.
Op de plaats waar Annelies samen met haar man jarenlang een supermarkt dreef overhandigde de schrijfster woensdag 30 maart haar debuutboek aan Anton “Tôòn van Klaes”. “Het voelt nu alsof Annelies er hier vandaag bij is” meent de gepensioneerde supermarkt eigenaar. Nu is er in het winkelpand de Primera gevestigd van buurjongen Erik Brouwer en zijn partner Marijke. Hij heeft Annelies nog goed gekend.

Al ruim voor ze aan haar boek begon, had de schrijfster uit ’s Gravenland in 2004 een artikel over het TV programma Andere Tijden in haar knipselmap gelegd. Het verhaal in die afleveringen over een groep van 33 Spaanse vluchtelingen, die enkele jaren voor de Tweede Wereldoorlog op het waddeneiland Ameland waren beland, had haar interesse gewekt. Eerst vooral om het eindeloos lijkende gereis van de groep Falangisten van opvangplek naar opvangplek in het andere verre vreemde Nederland. Later ging het levensverhaal van het kind geboren uit de relatie tussen de Spaanse Pedro en Amelandse Riek de schrijfster steeds meer boeien. Deze donkerharige Annelies, uiterlijk anders van binnen Amelandse, groeide op tussen al die blonde eilander kinderen. Deels opgevoed bij haar oma was er bijzondere relatie met haar natuurlijke moeder ontstaan. “Misschien is dit gegeven, de moeder- dochter-relatie, wat mij het meest boeit. Misschien betrek ik het ook wel op mijzelf” ; vertelt de schrijfster. “Hoe verging het haar moeder? Iedereen is een kind van haar tijd, maar de wereldgeschiedenis heeft op eenieders leven niet dezelfde invloed.”
Vooral na een aantal bezoeken in 2007 aan Ameland om het levensverhaal van Annelies uit te diepen, raakte ze meer onder indruk. Voor het verzamelen van de feiten en gebeurtenissen uit het leven van Annelies ging de schrijfster in gesprek met degenen die haar van nabij hadden gekend, zoals haar man Anton en ook haar nichtje Ria uit Amsterdam. Annelies zelf was kort daarvoor plotseling overleden. Ria bracht een deel van de Tweede Wereloorlog door op Ameland bij haar grootmoeder. Zo ontstond een hechte band tussen die twee jonge meisjes.
Bijzonder aan het boek is, hoewel het een roman is, het verhaal gebaseerd is op gegevens uit het leven van Annelies. Zelfs voor de naamgeving van de personages wordt niet afgeweken van hun echte naam. “Wel heb ik ontbrekende stukken zelf ingevuld in de sfeer van het verhaal”: besluit Rita Knijff-Pot.
Een ontroerend verhaal uit een dynamisch tijdvak, waarin ook de eilander samenleving snel veranderde. Het levensverhaal van een flinke positief ingestelde Amelandse vrouw, startend in een enigszins armoedige eilander samenleving, die na enkele tientallen jaren opbloeit door het toenemende toerisme op het waddeneiland. Deze goed gedocumenteerde historische roman, die zich afspeelt op Ameland, in Duitsland en Spanje kunnen wij uw aanbevelen.

Posted in: ameland actueel