Studenten brengen lammetjes van Ameland aan de Man.

Posted on oktober 14, 2013

0


Buren. – Vlees van de lammeren heeft boer Andries Molenaar aan de Kooiweg even buiten Buren het Amelands Produkt erkenning opgeleverd. Zijn schapen grazen een deel van het jaar in het natuurgebied Nijlands Reid. Enkele keren in het jaar spoelt de Waddenzee over graslanden in dit natuurgebied overstroomt het gebied. In zo’n overgangsgebied tussen zee en bedijkt land groeien gewassen bestand tegen de zilte vloed. Zo’n tweehonderd lammetjes uit de kudde van voornamelijk Texelaars op de zoute Weide leveren het vlees onder andere aan slager Ytsma in Buren. In 2011 werd de plaquette al aan de schapenboer en ook aan slager Dennis Ytsma overhandigd. Dennis Ytsma maakt er Amelander lamsvlees worst van.
ameland foto Jan Spoelstra
Tweede van rechts Andries Molenaar, links van hem slager Dennis Ytsma. foto: Jan Spoelstra
Het in de gewassen opslagen zouten geven volgens Willem Molenaar, broer van Andries, een ziltige smaak aan het lamsvlees. Willem Molenaar denkt dat dit Amelands Produkt in Nederland het beste in zijn soort is. Enkele bekende restaurants zetten het al op hun kaart. De oud-Amelander heeft nu het initiatief genomen om het lamsvlees onder de aandacht van particuliere verbruikers te brengen. Aan studenten van de Rijksuniversiteit Groningen heeft hij de taak gegeven om het lamsvlees te verkopen. Maar wat is er dan zo bijzonder aan dit vlees? Willem Molenaar meent dat het vlees heel puur is. “Naast grazen op de zilte Amelander weide worden de dieren niet bijgevoerd. Alles wat ze eten is dus puur natuur. Dit komt de kwaliteit van het vlees ten goede.”
Vanaf begin deze maand gaan de slachtrijpe lammeren naar slagerij Menno Hoekstra in Anjum. Hij slacht de dieren en stelt vleespakketten samen. In voorgaande jaren werd het vlees alleen aan restaurants verkocht. Zo konden klanten van La Rive in Amsterdam, de Librije in Zwolle en Grand Hotel Karel V in Utrecht al van het vlees proeven. Nu is het de beurt aan de consument. Via de website van De Zoute Weide, zoals het bedrijf heet, kunnen mensen zelf lamsvleespakketten bestellen.
Opmerkelijk is, dat de marketing niet aan professionals wordt overgelaten, maar aan studenten van de minor Ondernemerschap aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Student Bauke de Jong: “Dit is voor ons de uitgelezen kans om kennis te maken met het ondernemerschap. Het mooie is dat we meteen werken aan een bestaand bedrijf en niet zomaar aan een niet-bestaande opdracht.”
Mede-studente Mirjam Postma staat, zoals een echte ondernemer betaamt, echt achter haar product: “Dit is ook gewoon goed vlees. Het is in feite biologisch, alleen heeft het niet dit officiële keurmerk”. Haar vriendin Maartje Smidts houdt zich inmiddels meer bezig met de marketingkant. Zij kent wel enkele mensen uit het koksvak en dat komt voor deze opdracht goed uit: “We gaan onder meer films maken waarin bekende koks het lamsvlees bereiden. Mensen kunnen dan zien wat professionals over het vlees zeggen en doen meteen
kennis op over hoe je lamsvlees kunt bereiden.” Meer informatie is te vinden op http://www.dezouteweide.nl.

ameland fotograaf Jan Spoelstra http://www.ameland.org/ ameland activiteit agenda

ameland fotograaf Jan Spoelstra

Advertenties
Posted in: ameland actueel