Toekomst voor de Welvaart in Hollum?

Posted on maart 28, 2017

1



NOF_ANS9713welvaart-004

Hollum. – Al een kleine zes jaar staat hotel café de Welvaart aan de Burenlaan nummer vier leeg. De uitspanning, één van Amelands oudste etablissementen, sloot zijn deuren half oktober 2011. Een juridisch-financieel conflict tussen uitbater Michael de Rooij en de brouwerij deed de bierkranen dicht. Voor een bedrag tegen de  vijftigduizend per jaar bleef het te huur staan. Niemand had daar fidusie in om met winst daar een onderneming in te drijven. Buurtbewoners uiten af en toe hun zorgen over de verwaarlozing van het pand; al die tijd werd er niets gedaan binnen en buiten het adres.

. Ineens is er weer activiteit. Er wordt gesopt en geveegd. Eigenaar Bibitor en huurder brouwerij InBev willen opnieuw activiteit in het laagstaande horecapand.

NOF_ANS9706welvaart-003

Studente Naomi Mae Poppinga uit Beetsterzwaag kreeg in haar “meewerk”stage opdracht opnieuw belangstelling voor een uitbater te vinden. Krap een maand logeert ze al een paar dagen per week in het pand. Van daar uit trekt ze er op uit om met eilanders en instanties mogelijkheden te bespreken van en voor de Welvaart.

NOF_ANS9704welvaart-002

Zo organiseerde ze op 28 maart een avond voor de buren. In drie aanpalende straten deed ze flyer met een uitnodiging in de bus. Samen met Heleen Levy – Wijnberg poetste zij de gelagkamer proper.  Heleen dreef in de jaren negentig samen met haar man Fred de Welvaart. Tweeëntwintig mensen kwamen er op af. Op een meegebrachte stoel gezeten praatte het gezelschap die avond over mogelijkheden van de ruimten. Niet alleen buren kwamen veel ideeën naar voren te brengen. Uit heel Hollum, zelfs uit Ballum waren de “meepraters” gekomen. Samengevat kwamen wat er gezegd werd vaak uit op  een buurtcafe met veel aandacht voor het Amelander product, mensen, kunst.

NOF_ANS9724welvaart-006

Tot juni blijft Naomi op het eiland om aan het project te werken. Daarna gaat ze weer verder met haar studie International Lifestyle Studies te Tilburg. Inhoudelijk is haar opleiding: Concept Development en Trendwatching. Trends als in kleine en grote ontwikkelingen binnen de maatschappij waar bedrijven op kunnen inspelen door middel van innovaties, nieuwe concepten of concept versterkingen. Het gaat binnen de opleiding om het verhogen van de kwaliteit van leven van je doelgroep en dus een concept te ontwerpen die aansluit op de waarden, behoeften en wensen van die groep (en/of subgroepen). Zo creëer je concepten die naast economische waarde ook sociale waarde opleveren.

 

 

Advertenties
Posted in: ameland actueel