Dit gebeurt er in Tropica Ambla.

Posted on juli 23, 2010

0


Nes. – Een paar dagen geleden riepen wij mensen op te reageren op de vraag wat er ’s nachts in het voormalige zwembad Tropica Ambla gebeurt. Wij kregen al vlot een reactie binnen. Iemand, die anoniem wil blijven schreef het volgende:
Vorig jaar spendeerde ik een aantal van mijn vrije dagen op Ameland. Tijdens een late wandeling waarbij de zon reeds achter de horizon was verdwenen dacht ik brand te zien in een vreemd ogend gebouw. Toen ik het gebouw naderde leek er sprake van inbraak, een doorgeknipt hek, ingeslagen ramen en spullen die her en der lagen. In mijn overtuiging dat er sprake was van brand kroop ik door het hek en liep ik door stuk geslagen ramen van het gebouw. Toen pas zag ik dat ik in een zwembad stond en dat ik wel degelijk vuur had gezien, echter was het een groep jongeren die een feestje vierde en een kampvuur in het zwembad had gemaakt. De jongeren waren vriendelijk en boden me zelfs een rondleiding door het duistere gebouw met een fakkel aan. Ik was dusdanig verbaasd over de gehele situatie dat ik me door mijn nieuwsgierigheid liet leiden. Wandelend door het gebouw met een fakkel leek het wel een Hollywood filmset. Tevens liepen we nog langs de machinekamer waar de jongeren trots lieten zien dat ze stroom konden aftappen. Ik was verbaasd over het feit dat er nog stroom op een van de stopcontacten stond! Uit ongeloof probeerde ik een aantal schakelaars op het schakelbord waarop de pompen begonnen te draaien. Snel schakelde ik ze weer uit aangezien er geen water was om te pompen. Opeens voelde ik me al haast een inbreker en verliet daarop het zwembad, de jongeren gingen door met hun feestje.
Eenmaal thuis bleef de gedachten een aantal weken door mijn hoofd spoken; Hoe kon een ogenschijnlijk functionerend zwembad (in Nederland) zo in verval raken? Een maand later in een verloren uurtje googelde ik de naam van het zwembad en vond ik via uw website wat nieuws omtrent het zwembad. Ik las tot mijn verbazing dat het zwembad binnenkort gesloopt zal worden.
Allereerst wil ik kwijt dat ik het totale verspilling vind van zo’n mooi zwembad, hoewel dergelijke verspilling helaas een typerend kenmerk is van onze westerse cultuur. Tevens ben ik van mening dat luxe appartementen wel erg inspiratieloos klinkt voor een dergelijk mooie locatie.

Posted in: ameland actueel